Adele: it's a deal?

Wat al een tijdje in de lucht hangt, schijnt binnenkort dan echt te gebeuren: Adele gaat een (naar verluidt mega)contract ondertekenen bij Sony Music. Nu kent de gemiddelde Editie NL-kijker misschien niet veel artiesten bij naam, maar van de grootste zangeres van dit moment hebben ze vast weleens gehoord. Niet zo gek dus dat de RTL 4-rubriek hierover een item wilde maken, hoe summier ook de beschikbare informatie. Aan een aantal consumenten (sic), Martijn Drenth van Velvet Music in Amersfoort en mij werden wat verduidelijkende teksten gevraagd. Hiervoor was alles bij elkaar twee minuten zendtijd ingeruimd…



Ik denk dat het voor de doelgroep van Editie NL een leuk item geworden is, maar bij de montage is een hoop interessants in het snijafval terechtgekomen. Daarom hierbij iets meer nuance…

Zoals gezegd: de beschikbare informatie over die 'megadeal' is summier. Feitelijk is niet meer bekend, dan dat een contractondertekening aanstaande is. Vele media praten het Engelse boulevardblad The Sun na, dat dit nieuws naar buiten bracht en hierbij een bedrag van €115 miljoen noemde. Zijn er Nederlandse artiesten die voor een megacontract zoals dat van Adele in aanmerking komen, vroeg Editie NL mij? Realiseer je daarbij het volgende: als het genoemde bedrag van €115 miljoen klopt, komen de inkomsten van de BV Adele in de buurt van de complete Nederlandse muziekomzet in 2015 (die €136,9 miljoen bedroeg). Uiteraard moet Adele dat over meerdere albums en jaren uitsmeren (mag ik aannemen), maar ik heb niet met haar te doen.
Gegeven dit marktvolume en wetende dat de meeste Nederlandse artiesten (ook 'een' Marco Borsato of, pak hem beet, Lil' Kleine) zich hooguit op de Benelux richten, is het antwoord op de vraag van Editie NL duidelijk. Topacts van eigen bodem als Anouk of Kensington hebben in het buitenland nog geen potten kunnen breken en zelfs vaderlandse acts die wel heel knap (live) successen over de grens boeken, zoals The Common Linnets, Dotan en Chef'Special, komen niet bij Adele in de buurt. No offence. En die andere Nederlandse topentertainers, dj's, vergaren hun fortuin niet via hun platencontract, maar via hun optredens.

Adele 25Editie NL meldde bij de introductie van het item dat Adele in haar nieuwe contract zou hebben laten vastleggen 'dat haar albums niet gestreamd mogen worden' en dat het 'dus' alleen om fysieke albums zou gaan. Dat is allebei niet waar. De eerste twee albums van de zangeres zijn wel degelijk te streamen, evenals de singles van haar laatste cd. En behalve als fysiek album is 25 ook als download beschikbaar. Maar het is op nadrukkelijk aangeven van Adele (vooralsnog) niet te streamen. “Ik koop cd's en ik download op iTunes. Mijn hart ligt niet bij streamen,” vertelde de zangeres in november aan de Volkskrant.

Tijdens het interview werd mij gevraagd of er ook Nederlandse artiesten zijn, die zich een dergelijk standpunt kunnen veroorloven. “Nee,” antwoordde ik daarop stellig, want ik ben ervan overtuigd dat in de kleine Nederlandse markt, waarin cd-verkoop en downloaden afnemen en streamen groeit, geen enkele artiest van eigen bodem zonder streaming kan. Daarmee is echter niet gezegd dat ik denk dat Nederlandse artiesten van alleen streaming kunnen rondkomen. Integendeel: ik ken geen enkele artiest voor wie dat geldt. Maar ik zou dat beetje geld dat daar nu mee binnenkomt (zeker met de potentie van die inkomstenbron, waarover ik begin 2011 al schreef) niet laten liggen. Ook niet als ik Adele was, overigens.

Werner Schlosser muziekdeskundige
Geschreven door Werner Schlosser
Geplaatst op 26-5-2016 16:34:00



Tags:
Adele | Artiest | Cd | Contract | Digitaal product | Distributie | Download | Entertainment | Fysiek product | Interview | Marktcijfers | Muziek | Muziekindustrie | Nederland | Release | Retail | RTL4 | Sony Music | Strategie | Stream | Verkoop